Digitalitzar l’operativa dels mercats de tota la vida sense perdre la relació de confiança que es crea entre els paradistes i els clients. Aquest és l’objectiu del marketplace que vol impulsar l’Ajuntament de Barcelona per a la xarxa de mercats municipals, formada per un total de 43 mercats i 2.143 establiments. La startup barcelonina Ulabox serà l’encarregada de desenvolupar aquest nou mercat digital, per gairebé 400.000 euros, després d’haver guanyat el concurs llançat per l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) a finals de l’any passat.
El concurs es va convocar amb un pressupost de licitació de 496.000 euros (xifra amb IVA) i Ulabox s’ha imposat a les altres dues empreses que s’han presentat en oferir un preu de 399.300 euros (amb IVA), el que suposa una rebaixa del 19, 5% respecte a la xifra inicial.
El marketplace es preveu que comenci a estar operatiu el juny, però a partir del mes que ve ja es començaran a fer proves pilot per anar perfilant la seva posada en marxa. Estarà preparat per donar resposta almenys a una mitjana de 200 comandes per mercat cada setmana, tenint en compte que l’adhesió serà voluntària. En un primer moment, aquest servei estarà disponible només per a residents de Barcelona, però s’espera poder estendre’l als diferents municipis de l’àrea metropolitana.
Amb la creació d’aquest mercat digital, els barcelonins podran comprar en línia els productes frescos que troben a les seves parades preferides, sense haver-se de preocupar per haver d’anar a buscar-los abans que tanqui el mercat. També podran descobrir nous establiments que potser no tenien controlats en les seves rutes habituals, revisant el catàleg que es crearà per als diferents mercats de la ciutat. Ho podran fer a través de la pàgina web i l’aplicació mòbil que dissenyarà Ulabox.
Els usuaris podran comprar a diferents parades i rebran una comanda única, que es podrà enviar a casa o anar a recollir al mercat, a les mateixes parades o la xarxa de guixetes per a productes secs i refrigerats que s’aniran instal·lant progressivament i permetran l’accés fora de l’horari comercial. En una primera fase, es farà el desplegament d’aquests lockers a 14 mercats de Barcelona (Boqueria, Concepció, Ninot, Lesseps, Sants, Sarrià, Sant Antoni, Provençals, Carmel, Clot, Felip II, Sagrada Família, Santa Caterina i Horta), que estaran en funcionament a partir del juny, coincidint amb el llançament del marketplace. També hi haurà un sistema d’atenció al client a través de diversos canals.
Experiència al Mercat del Ninot
Ulabox és un supermercat digital fundat a Barcelona per David Baratech, Sergi de Pablos i Jaume Gomà el 2010. Cabiedes & Partners, la familia Miquel i Sonae Ventures han estat alguns dels seus inversors. La contribució d’aquesta startup a la digitalització dels mercats barcelonins va començar el 2018, quan va dur a terme una prova pilot al Mercat del Ninot. Durant sis mesos, els clients d’aquest mercat de l’Eixample van poder comprar online els productes frescos de les seves parades, tal com farien presencialment. Arribava a tots els municipis de l’àrea metropolitana i permetia comprar a la vegada productes que Ulabox oferia en el seu supermercat propi, com els de la higiene per a la llar. En línia amb el mercat digital que s’estendrà per tot Barcelona, es permetia rebre una única comanda a casa amb les compres que es feien de les diferents parades.
Fa tres anys també existien altres projectes per comprar online als mercats de Barcelona. Per exemple, el Mercat de la Concepció, també a l’Eixample, havia creat el seu portal web. Els de Sant Gervasi, Lesseps, Provençals i Galvany havien posat en marxa sistemes de compra a través del mòbil amb l’empresa emergent barcelonina Manzaning, que ha estat una altra de les empreses que s’ha presentat al concurs del marketplace que ha guanyat Ulabox. Així mateix, molts paradistes ja feien servir WhatsApp per vendre individualment als seus clients.
Modernització dels mercats municipals
La xarxa de Mercats de Barcelona va passar a ser gestionada per l’IMMB a partir de l’any 1992. Des de llavors, s’està apostant per la seva reforma i posada al dia per garantir que continuen sent competitius respecte altres opcions de compra. Dels 40 edificis on estan ubicats els 43 mercats municipals, 29 ja estan reformats, dos més es troben en obres i uns altres dos estan en fase de projecte.
“Ara volem anar a més amb la seva digitalització”, explica la regidora de Comerç, Mercats i Consum, Montserrat Ballarín, que remarca la importància de fer “completament compatible” la relació de confiança que es dóna als mercats amb les noves necessitats de consum, marcades pel comerç electrònic. Segons la regidora, el marketplace també ha de servir per captar nous usuaris, que volien anar a comprar als mercats, però que per qüestions horàries o de distància no ho podien fer.
La regidora de Mercats, Montserrat Ballarín, defensa que el nou mercat digital permetrà fer “completament compatible” la relació de confiança que es dóna als mercats amb les noves necessitats de consum
Un altre factor que ha accelerat l’impuls d’aquest nou mercat digital ha estat la covid, que ha multiplicat les compres online, afegeix Ballarín. De fet, durant l’estat d’alarma, molts mercats barcelonins van anar posant en marxa iniciatives per donar servei a tota la clientela, facilitant encàrrecs centralitzats a través de WhatsApp o correu electrònic per reduir el temps de recollida, o fent arribar la comanda a persones que no podien sortir de casa.
El nou marketplace vol recollir aquestes experiències anteriors que s’han anat desenvolupant fa anys i oferir un sistema compartit. També ha de servir per posar a l’abast de tots els paradistes un sistema que permeti abaratir costos i superar la barrera digital que pot suposar per una part important dels comerciants.