Render tranvía Diagonal
Imatge virtual del tramvia passant per la Diagonal, a l'altura de Muntaner.

L’últim pas per connectar el tramvia per la Diagonal suposarà una inversió de més de 200 milions

L'Ajuntament de Barcelona encara la darrera fase del projecte, que ha de dotar d'infraestructura tramviària el tros que va des de Francesc Macià fins a Passeig de Sant Joan. Si el consistori aprova els comptes de l'any que ve, així com ho fa la Generalitat, les obres començaran l'estiu de 2025.

L’última fase per a la unió del tramvia per la Diagonal ja està definida. L’Ajuntament de Barcelona ha presentat el projecte executiu de reurbanització del tram que queda pendent, el comprès entre la plaça de Francesc Macià i Passeig de Sant Joan, després de ja estar executant el tram que va fins a la plaça de les Glòries. “És la primera vegada que podem ensenyar la fotografia completa de la connexió del tramvia”, ha remarcat la primera tinenta d’alcalde de Barcelona, Laia Bonet.

Després de molts anys de desacords, la unió del Trambesòs i el Trambaix es va reactivar a finals de 2020 després d’un acord entre el govern municipal, en aquell moment format per Comuns i PSC, i ERC. Va ser el març de 2022 quan van començar les obres de la primera fase, la que dotarà d’infraestructura tramviària el tram comprès entre Passeig de Sant Joan i Glòries. Just fa unes setmanes van començar les proves de circulació del tramvia en aquest tram, dos quilòmetres que es recorreran en 7 minuts. Després de dos anys i quatre mesos d’obres, la nit del 15 de juliol un comboi va fer la primera sortida des de Glòries, provant a una velocitat reduïda un sistema que va sense catenària i s’alimenta per terra. La previsió és que aquest tram, amb parades intermèdies a Monumental i Sicília, entri en funcionament aquesta tardor.

Ara, i després d’alguns dubtes, el govern municipal liderat per Jaume Collboni posa fil a l’agulla de la segona fase, la que continuarà el recorregut, anant més enllà de Passeig de Sant Joan i arribant fins a Francesc Macià. Aquest és l’últim tros que queda per poder connectar nou ciutats metropolitanes, des de Sant Feliu de Llobregat fins a Sant Adrià de Besòs, amb la previsió de duplicar els usuaris diaris, arribant als 220.000 viatgers, a més de treure 12.000 cotxes del carrer cada dia.

Els plans presentats aquest dimecres per l’Ajuntament defineixen com es configurarà l’avinguda en el tram pendent, que seguirà el mateix format que hi ha entre Glòries i Passeig de Sant Joan. El tramvia circularà pel centre de la Diagonal, on també se situaran els carrils bici. En els laterals, hi haurà els vehicles privats, amb dos carrils per sentit.

A la zona compresa entre Passeig Sant Joan i Passeig de Gràcia, les voreres laterals s’estendran, passant dels 2 metres actuals als 7,5 metres. En canvi, a la zona que va de Passeig de Gràcia fins a Francesc Macià, es deixarà intacta la reforma de voreres que va fer el govern liderat per Xavier Trias, amb la qual ja es van ampliar fins als 7,5 metres. En el trajecte que farà el tramvia des de Verdaguer fins a Francesc Macià, se situaran les parades de Diagonal/Cinc d’Ors, Balmes i Casanova.

Paradas Tram
Mapa amb les futures estacions que tindrà el tramvia entre Francesc Macià i Glòries. © Ajuntament de Barcelona

El projecte executiu també incideix en una infraestructura clau per fer possible la connexió. Es tracta del col·lector de la Diagonal, encarregat de digerir l’aigua que ve de la zona alta de la ciutat. La unió dels tramvies no es podia plantejar sense abordar abans la millora d’aquest col·lector, tenint en compte que, una vegada implantada la infraestructura tramviària, no serà possible realitzar obres en el clavegueram d’aquesta magnitud. Els treballs, que hauran de fer-se abans de la instal·lació dels raïls i la urbanització del seu entorn, serviran per millorar la xarxa de clavegueram de la ciutat. Concretament, s’augmentarà la capacitat del col·lector entre el carrer Girona i Francesc Macià, com també s’ha fet a la infraestructura que queda per sota de la zona de la primera fase d’obres per a la unió dels tramvies. Així, es passarà d’un cabal total actual de 85 metres cúbics per segon (m3/s) a un de 140 m3/s.

La unió dels tramvies no es podia plantejar sense abordar abans la millora del col·lector, tenint en compte que, una vegada implantada la infraestructura, no serà possible realitzar obres en el clavegueram d’aquesta magnitud

Per a la segona fase de les obres, el consistori costejarà la reurbanització del tram pendent per on ha de circular (55 milions d’euros), així com l’ampliació del col·lector que transcorre per sota (59 milions d’euros), unes actuacions que suposaran una inversió de més de 114 milions d’euros. A això caldrà sumar el desplegament de la infraestructura tramviària, que va a càrrec de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). En conjunt, la segona i última fase d’unió del Trambesòs i el Trambaix suposarà una inversió global de més de 200 milions d’euros i tindrà una durada de tres anys i quatre mesos. “És un projecte ambiciós. Suposa una gran transformació de la Diagonal, que es convertirà en un dels grans eixos sostenibles de Barcelona”, ha remarcat Bonet.

Això sí, per fer possible els treballs, s’han d’aprovar els pressupostos a l’Ajuntament, ha advertit Bonet, així com a la Generalitat, tenint en compte que és l’administració amb més pes a l’ATM (51%), amb l’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) repartint-se la resta. “Sense pressupostos no serà possible la connexió del tramvia per la Diagonal”, ha sostingut Bonet, qui no s’ha oblidat de dir que, en l’últim baròmetre, el 68% dels barcelonins van votar a favor. Si es pacten els pressupostos, el consistori preveu aprovar inicialment el projecte executiu i començar amb les licitacions abans d’acabar l’any, previsió que permetria que les obres arrenquessin l’estiu de 2025.

Pruebas tranvía Glòries
Primeres proves de circulació en el nou tram entre la plaça de les Glòries i Passeig de Sant Joan. © Albert Hernàndez/ACN