Hashtag Barcelona

L’última cabina telefònica

Les cabines telefòniques tenen els dies comptats a Barcelona. Aquesta setmana, llegia a La Vanguardia que, a tot l’Estat, aquest element del mobiliari de la via pública desapareixerà d’aquí a un any perquè ja no serà obligatori que les poblacions de més de mil habitants en tinguin. Ja no cal tenir telèfons públics a disposició de tothom perquè s’entén que a hores d’ara tothom ja en té un de personal. O sigui que, per paradoxal que sembli, l’èxit del telèfon ha condemnat la cabina a la desaparició.

Als carrers de Barcelona encara hi ha mig centenar de cabines telefòniques, tot i que sospito que moltes fa temps que han deixat de funcionar. Sigui per poc manteniment o per massa vandalisme, presenten un estat deplorable. El 2019, Telefònica va constatar que, en tot un any, en la meitat de les cabines de la ciutat no s’hi havia fet ni una sola trucada. No us fa una mica de pena?

Tampoc ens enganyem: les cabines telefòniques no han sigut mai un element icònic de Barcelona, com sí que ho són per Londres i de quina manera les mítiques cabines vermelles. Tant com els autobusos de dos pisos del mateix color o els taxis negres. Potser per això a la majoria dels barcelonins li és completament igual que desapareguin les cabines telefòniques. És més, ni se n’adonarà.

Ja no cal tenir telèfons públics a disposició de tothom perquè s’entén que a hores d’ara tothom ja en té un de personal. O sigui que, per paradoxal que sembli, l’èxit del telèfon ha condemnat la cabina a la desaparició.

Aquesta indiferència, però, té una excepció: la darrera cabina telefònica del model Garza que quedava a la ciutat. Per entendre’ns, la que tenia sostre i porta d’alumini i vidre, i et permetia tancar-te del tot a dins per trucar. Es trobava ubicada al barri de Sant Genís dels Agudells, al districte d’Horta-Guinardó, on tornarà, un cop rehabilitada, per funcionar com a punt d’intercanvi de llibres.

Pot ser que les cabines passin a la història d’aquí a uns mesos perquè ja no ens són d’utilitat, però això no vol pas dir que caiguin en l’oblit. La cabina serà, per sempre més, un reflex de l’Espanya franquista —impagable José Luís López Vázquez amb la cara aixafada contra el vidre d’aquest receptacle claustrofòbic—, a la fantàstica pel·lícula homònima dirigida per Antonio Mercero, el 1972. També serà per sempre més el vestuari improvisat de Clark Kent per posar-se el vestit de Superman. O el precari refugi de Tippi Hedren, perseguida pels ocells de Hitchcock. Per suposat, als amants de les novel·les d’espies com jo, les cabines telefòniques de carrers solitaris de Nova York, Washington, París, Londres o Berlín sempre ens evocaran la guerra freda.

Les cabines telefòniques no han sigut mai un element icònic de Barcelona com sí que ho són per Londres i de quina manera les mítiques cabines vermelles. Potser per això a la majoria dels barcelonins li és completament igual que desapareguin. És més, ni se n’adonarà.

Les cabines telefòniques han sigut immortalitzades a infinitat de llibres i pel·lícules. Per això no les oblidarem. Per sobre de tot, però, perviuran en la memòria sentimental de moltes persones de més de quaranta anys que en l’adolescència i primera joventut, és a dir, en l’època dels primers amors, van trobar-hi la privacitat que no els proporcionava el telèfon familiar.

Compartir
Publicado por
Francesc Soler

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Alba Pujals: El plaer de la cocció a foc lent

“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…

23 de novembre de 2024
  • Professionals

Munich: volar alt tocant de peus a terra

Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Cupra negocia la seva entrada als Estats Units per a 2030 amb el grup Penske

La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…

22 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Els ferris de la terminal Grimaldi podran connectar-se a l’electricitat al gener

El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…

22 de novembre de 2024
  • Opinió

Història d’un concert accidentat

Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…

22 de novembre de 2024