in-edit 2021
Shane MacGowan, de The Pogues, amb Johnny Depp, productor de Crock of Gold: A Few Rounds with Shane MacGowan. ©Greg Williams.

Un In-edit per tornar al cinema

El festival de documental musical tindrà lloc de manera presencial a Barcelona del 28 d'octubre al 7 de novembre, amb més de 50 documentals que inclouran multitud d'estils musicals

Torna l’In-edit a l’espai d’on no hauria de sortir mai: el cinema. En aquesta nova edició del festival de documental musical de Barcelona, la que en fa 19, s’hi podran veure pel·lícules que giren al voltant de figures tan rellevants per la música i la cultura popular com Billie Holiday, Tina Turner, els Beatles, Jane Birkin o Caetano Veloso, que explica, a Narciso Em Férias, els dos mesos que va estar a la presó durant la dictadura militar brasilera.

Com sempre, i sent el festival d’aquest gènere més important del món, hi ha on triar i remenar. Aquestes són les nostres recomanacions d’entre la lletra més petita.

Lydia Lunch: The War Is Never Over (Beth B, EEUU, 2019, 79 min)

Figura emblemàtica de l’escena underground de Nova York, Lydia Lunch ha fet tots els papers de l’auca: actriu, performer, artista multimèdia, escriptora, poeta, cantant, guitarrista, i fins i tot intèrpret de spoken word. En aquest documental dirigit per Beth B, una altra figura cabdal de l’escena No Wave, es fa un repàs a la trajectòria artística i vital d’aquesta absoluta pionera iconoclasta, feminista heterodoxa i, fins fa pocs anys, barcelonesa d’adopció.

in-edit
Lydia Lunch. ©Anders Thessing

Fanny: The Right to Rock (Bobbi Jo Hart, Canadà, 2021, 92 min.)

Encara que formen part de la noble tradició de batejar a un grup musical de dones referint-se als genitals femenins (The Slits, Pussy Riot, Hole), les Fanny van tenir molta menys repercussió en la història de la música popular que les seves companyes. Fanny va ser un grup de hard-rock de començaments dels anys 70 que, tot i comptar amb gent com David Bowie entre els seus fans, mai van arribar a tenir el reconeixement que mereixien. La reunió del grup mig segle després és l’excusa per mirar enrere i repassar la seva apassionant història.

in-edit
Fanny. ©In-edit

Crock of Gold: A Few Rounds with Shane MacGowan (Julien Temple, Regne Unit, 2020, 124 min.)

Emotiu retrat de Shane MacGowan, cantant i fundador dels Pogues, irlandès universal i protagonista absolut del primer punk londinenc. Des de les seves estades infantils a la Irlanda rural, fins als seus problemes de salut dels últims anys o el concert del seu 60è aniversari, on se li va concedir el premi com a reconeixement a la seva carrera artística de mans del president del país. Aquest calidoscòpic documental de Julien Temple repassa les aventures d’aquest personatge excessiu utilitzant tots els mitjans al seu abast: imatges d’arxiu, gravacions de l’època i espectaculars escenes d’animació d’artistes com Ralph Steadman o Martin Kingdom. Imperdible.

In-edit
Shane MacGowan. ©In-edit

Bitchin’: The Sound and Fury of Rick James (Sacha Jenkins, Estats Units, 2021, 101 min.)

Rick James, creador del hit Super Freak que va samplejar MC Hammer al seu U can’t touch this, va ser una força de la natura del funk, compositor i productor estrella del segell Motown, encara que també ho va ser en els excessos comesos a la seva vida privada. Es diu d’ell que les seves proeses etíliques, sexuals i toxicològiques estaven a l’altura de les de grups de rock com els Mötley Crüe. Haureu de veure aquest documental sobre la seva dissipada biografia per saber què hi ha de cert en tot això.

in-edit
Rick James. ©In-edit

Poly Styrene: I Am A Cliché (Celeste Bell, Paul Sng, Regne Unit, 2021, 89 min)

La vida i obra de la Poly Styrene, cantant dels X-Ray Spex, ens apropa a la idea que potser sí que és veritat que el punk-rock va ser inventat per les dones, com va posar la Kim Gordon a una samarreta. Aquest documental, dirigit per la seva filla, ens apropa una mica més a la figura d’aquesta absoluta icona, des de la seva vida pública a la més familiar, des dels seus orígens anglosomalís al fet de ser dona i negra en un món d’homes blancs, fins al seu flirteig amb l’espiritualitat i els seus problemes de salut mental. A més dels records de la Celeste Bell i els fragments del diari de la Poly Styrene, la narració es recolza en les intervencions de Kathleen Hanna de Bikini Kill/Le Tigre, Vivienne Westwood, Neneh Cherry, Don Letts o Thurston Moore de Sonic Youth, entre d’altres.

in-edit
Poly Styrene. ©Kino Library