Els consumidors espanyols van prenent consciència de la necessitat de preservar el planeta i s’ha generat un canvi de mentalitat arran de la pandèmia, però encara són reticents a assumir els costos derivats de la millora de la sostenibilitat. Aquesta tendència es trasllada al mercat en general i, en concret, a les compres per Internet. Segons el primer estudi Veepee-IESE sobre El futur de l’ecommerce a Espanya, només un de cada tres (36%) compradors en línia està disposat a assumir l’encariment que acompanya els productes sostenibles i el repartiment dels mateixos sota criteris de respecte al medi ambient.
Determina l’informe esmentat que aquest terç de consumidors predisposat a pagar més, en cap cas acceptaria increments superiors a un 30% sobre el valor original dels articles comprats. I es redueix a un 0,4% el percentatge dels usuaris que es gastarien fins a un 50% en concepte de sobrecost.
La problemàtica dels anomenats costos verds és una de les tendències que es registren al sector de l’ecommerce i que determina part de la política comercial de les marques. “Cal assumir que la sostenibilitat al cent per cent és molt difícil d’assolir i les empreses han de ser molt responsables i escrupoloses en fer servir aquesta terminologia”, ha manifestat el director general de Veepee a Espanya, Albert Serrano, que defensa que les marques duen a terme iniciatives relacionades amb la reducció de la petjada de carboni a favor de la sostenibilitat.
Serrano opina que els avenços tecnològics contribuiran en tots els sectors de l’economia per reduir els impactes mediambientals produint de manera diferent i més sostenible i reduint alhora els costos derivats d’aquest canvi.
El responsable de Veepee destaca també que el consumidor prioritza les plataformes multimarca, els lliuraments flexibles i els pagaments simplificats a l’hora de fer les compres per Internet i que és cada vegada més exigent amb l’agilitat de la compra i la protecció de les seves dades. Segons l’estudi, un 62% dels usuaris mostra la seva preocupació sobre la seguretat de les dades a la xarxa.
Respecte a la compra en plataformes multimarca (marketplaces), la tendència és a incrementar-se perquè el 80% dels clients busca la major oferta i amb un preu molt competitiu. “Per aquesta raó —explica Serrano— la rendibilitat de les marques ve donada per un gran volum de vendes o per una especialització com a fórmules per aconseguir el marge comercial necessari“. Els enquestats també consideren important poder comprar productes de diferents categories alhora (49%), així com la facilitat per comparar (48%).
El consumidor prioritza les plataformes multimarca, els lliuraments flexibles i els pagaments simplificats en fer les compres per Internet
A Espanya, un de cada quatre consumidors digitals —independentment de la seva edat— ja compra un cop per setmana i un 40% ho fa almenys una vegada al mes. Aquest creixement i consolidació de l’ecommerce ha estat impulsat, en part, per la pandèmia, ja que sis de cada deu consumidors en línia confirmen que han augmentat les compres en l’últim any.
Durant la presentació de l’estudi, Íñigo Gallo, professor de Direcció Comercial de l’IESE, ha explicat que “l’edat d’or” dels consumidors en línia és a la franja dels 35 anys als 54 anys, “perquè són compradors amb un nivell de poder adquisitiu alt i han incorporat la digitalització”. De fet, el 75% dels usuaris utilitzen el mòbil per fer les compres, i un 48% el portàtil. “Les adquisicions de més valor es continuen fent amb dispositius més grans perquè l’usuari se sent més segur”, ha concretat Albert Serrano.
Aquesta franja d’edat més adulta és la que també utilitza Facebook com a mitjà d’informació per sospesar les seves preferències de consum, una xarxa social de les més utilitzades per les marques per a la promoció dels seus productes. En general, el consumidor espanyol encara es deixa guiar pels consells d’altres compradors, més que per les recomanacions de, per exemple, els influencers.
Les condicions de lliurament de les comandes també pesen en les decisions dels compradors: la meitat no adquireix un producte si té costos d’enviament i un 40% abandona la compra abans del pagament si el temps de lliurament no està especificat. En aquest sentit, 1 de cada 5 consumidors en línia considera prioritari poder triar la data de lliurament i la franja horària, mentre que 1 de cada 4 prefereix desplaçar-se a un punt físic per estalviar-se els costos, assegurar el lliurament de la comanda i ser més sostenibles.
La meitat dels compradors no adquireixen un producte si tenen costos d’enviament i un 40% abandona la compra si el temps de lliurament no està especificat
“Els milenials són els compradors més exigents quant a rapidesa i economia dels lliuraments”, ha especificat Albert Serrano, però admet que “aquesta tendència podria variar en els propers anys perquè al cap i a la fi el que acaba valorant-se més és l’experiència de compra en conjunt”.
Així mateix, el 71% dels compradors en línia espanyols vol serveis de pagaments simplificats i, la majoria, segueixen utilitzant la targeta de crèdit o dèbit com a mitjà de pagament. Mentre que els moneders digitals són l’opció que utilitzen especialment els menors de 34 anys i els compradors que adquireixen productes i serveis en línia setmanalment.