Multinacionals com Unilever i PepsiCo s’han aliat amb Barcelona Tech City per apropar-se a les empreses emergents i impulsar la innovació a dins de les seves organitzacions. Ambdues companyies volen estar en contacte permanent amb el talent, les tecnologies i les startups que tenen seu al Pier 01 i als altres edificis que està creant Barcelona Tech City a la ciutat, amb l’objectiu d’integrar en el seu dia a dia aquesta manera de funcionar tan diferent de la d’una corporació tradicional.
Unilever i PepsiCo s’han convertit en global partners de Barcelona Tech City, sumant-se a altres empreses com Adevinta, Airbnb, Epson, KPMG, Naturgy, Nestlé o Novartis. Actualment, l’associació liderada per Miguel Vicente i Miquel Martí representa a més de 1.000 empreses dels sector digital i tecnològic amb base a Barcelona i col·labora amb els diferents agents que integren l’ecosistema emprenedor, des d’emprenedors, startups i inversors fins a pimes i grans companyies, a més d’universitats i escoles de negoci.
El conseller delegat de Barcelona Tech City, Miquel Martí, valora que les incorporacions d’Unilever i PepsiCo continuen reforçant el paper de grans corporacions a l’associació i els consolida com el hub digital i tecnològic de referència al sud d’Europa. Tant Unilever com Pepsico tenen la seva oficina central corporativa a Espanya a l’àrea metropolitana de Barcelona, en parcs empresarials ubicats a Viladecans i Cornellà, respectivament.
Per a Martí, l’aliança amb Unilever, amb més de 400 marques líders en alimentació, productes per a la llar i higiene personal, els permetrà aprendre de “la seva experiència en sostenibilitat i impacte positiu a la societat”. Amb firmes com Skip, Dove, Knorr, Lipton, Frigo, Magnum o Axe, Unilever ha anat prenent mesures des de l’any 2010 per millorar el benestar dels seus clients i reduir la seva petjada ambiental, a través del Pla Unilever per a una vida sostenible.
Així mateix, Martí assenyala que PepsiCo els facilitarà “el coneixement de les tendències i el comportament del consumidor en un moment de transformació com l’actual”, tenint en compte la seva posició privilegiada en el sector de l’alimentació i les begudes, amb marques com Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Alvalle, Quaker i Tropicana.
Traslladar l’esperit emprenedor a l’operativa d’Unilever
En el cas d’Unilever, la col·laboració amb Barcelona Tech City s’ha traduït en la creació d’un programa d’intrapreneurship, amb la finalitat d’integrar l’esperit de les empreses emergents a l’operativa quotidiana de la multinacional. El responsable d’Innovació Oberta d’Unilever, Santiago Molinas, indica que la companyia està apostant per col·laboracions com aquesta per executar projectes d’una manera més ràpida i àgil gràcies a estar més en contacte amb el mercat i han trobat el “soci ideal” amb Barcelona Tech City. La nova àrea d’Unilever que lidera Molinas també vol generar una transformació a escala interna, facilitant que la seva plantilla s’acostumi a treballar d’una manera diferent, i externa, donant suport a petites empreses locals.
El programa d’intrapreneurship d’Unilever consisteix a implicar als treballadors de la multinacional per desenvolupar projectes que tenien al cap des de fa temps, però que no havien pogut acabar d’impulsar per falta de temps o recursos, i fer-ho de la mà d’empreses emergents. “Ara tenen una oportunitat”, remarca Molinas. En un principi, els empleats van presentar un total de 30 idees i el primer filtre les va reduir a deu, amb l’assessorament de Barcelona Tech City, que va ajudar Unilever a veure quines eren més viables. Més tard, la direcció d’Unilever en va escollir cinc i les va presentar a una cinquantena de startups que poguessin contribuir a la seva resolució.
Les iniciatives escollides per la direcció d’Unilever van rebre diferents propostes de startups durant un pitch day, tenint per a cada projecte un mínim de tres companyies interessades a resoldre’l. Finalment, la multinacional va triar dues empreses emergents, que treballaran per desenvolupar la seva idea. Els altres tres projectes es gestionaran de manera interna. “Busquem l’evolució de la persona que aporta la idea i forma part d’un entorn de startup. És una manera de catalitzar i motivar aquesta nova cultura a dins d’Unilever”, exposa Molinas.
Implementar tecnologies disruptives a PepsiCo
La multinacional del sector de l’alimentació i begudes busca en la col·laboració amb Barcelona Tech City una manera d’afavorir la integració de coneixement digital i tècniques innovadores, i de millorar la seva relació amb els consumidors. PepsiCo també vol generar experiències de compra única per al consumidor, innovant en l’àrea retail amb el desenvolupament i la implementació de noves tecnologies disruptives, com l’ús intensiu de dades, la intel·ligència artificial o la impressió 3D.
El director d’Alimentació a PepsiCo pel sud-oest d’Europa, Iker Ganuza, remarca que aquesta aliança neix amb la voluntat de “treballar a prop dels que aporten innovació” per poder-la aplicar al seu negoci en un moment de canvis culturals. “Com empresa multinacional i global que som, també volem contribuir al desenvolupament de Barcelona Tech City i tots els actors que la integren, aportant la nostra experiència i oferint oportunitats de treballar conjuntament”, agrega.