L'Ajuntament de Barcelona atorga la concessió de l'espai d'arts escèniques i musicals al consorci Músiques en Paral·lel que, sota la coordinació de la gestora cultural Anna Cerdà, rellevarà a The Project, que ha optat per no presentar-se al concurs
Un nou gestor i un canvi en l’orientació cultural. Aquest és el futur de la Sala Barts, l’espai d’arts escèniques i musicals del Paral·lel. El nou gestor de l’equipament cultural serà el consorci creat per les cooperatives Quesoni i L’Afluent, juntament amb la Sala Upload. La coordinació del projecte, anomenat Músiques en Paral·lel, correspondrà a la gestora cultural Anna Cerdà.
La proposta cultural ha guanyat l’adjudicació municipal per gestionar la sala els proper quatre anys (prorrogables), després de plantejar un ús intensiu de l’espai amb la conjugació de qualitat, vincle amb el sector local i internacional i nous elements de programació i també la millor oferta econòmica en la proposta presentada al concurs convocat per l’Ajuntament de Barcelona, segons ha informat l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub).
El relleu en la gestió es produeix després que el consistori, propietari de la sala ubicada a l’antic Teatre Español, anunciés la reorientació de la programació d’acord amb el pla municipal Cases de Cultura de Barcelona, que vol desplegar noves estratègies en equipaments i espais que ja tenen una trajectòria cultural i artística a la ciutat perquè esdevinguin pols de dinamització en diferents disciplines.
El propòsit de l’ajuntament és que en aquesta nova etapa la sala esdevingui un espai dedicat al teixit local, però amb una vocació nacional i internacional, que connecti amb les entitats. Així, els criteris del concurs determinaven aspectes com treballar en estreta coordinació amb la Xarxa de Fàbriques de Creació de la ciutat de Barcelona i més concretament amb la Fabra i Coats, així com amb el teixit de Centres Cívics i altres espais de música de titularitat pública com L’Auditori, entre altres condicionants.
Aquesta va ser una de les raons principals que ha dut a la promotora musical The Project a descartar concórrer al concurs municipal per renovar la seva concessió, que el consistori va decidir finalitzar el pròxim 17 d’abril. The Project, que ha gestionat Barts des de 2012, defensava que ha fet de la sala “un model de referència, tant a nivell local com nacional, per la multiplicitat de projectes artístics que ha programat al llarg de quasi 10 anys”, una etapa que atret 1,5 milions d’espectadors. Per al promotor musical “el contingut del nou concurs, que limita l’ús només a la música, fa inviable la continuïtat del que és i el que ha estat Barts i la seva proposta transversal i multi escènica. Aquest fet ens ha fet prendre la dolorosa decisió de no presentar una proposta”.
L’Icub considera que Músiques en Paral·lel proposa un ús intensiu de la sala “amb una fórmula que conjuga la qualitat, el vincle amb el sector local i internacional i nous elements de programació vinculats a l’educació, la innovació, l’experimentació i la proximitat”. “El projecte Músiques en Paral·lel relaciona les dues sales (Sala Principal i Sala Club) amb una programació molt coherent i complementària, demostra un gran coneixement del territori i de la realitat cultural i associativa de la ciutat, presentant nombrosos vincles i compromisos entre associacions, institucions i àmbits privats amb el projecte presentat”, assegura l’Institut de Cultura.
L’oferta econòmica també ha estat un factor de pes. Les bases del concurs determinaven un cànon fix anual d’un mínim de 30.000 euros i l’oferta presentada per les dues cooperatives i la Sala Upload l’augmenta fins a 91.000 euros, a més a més de comprometre’s a destinar 20.000 euros a projectes vinculats a l’educació i 20.000 a projectes de producció.
Respecte als impulsors de Músiques en Paral·lel, la cooperativa Quesoni promou festivals com el Say it Loud i està present en diversos espais col·lectius com La Comunal, l’Ateneu Cooperatiu del Vallès Oriental, CulturaCoop o la Xarxa de Festivals de Catalunya.
L’Afluent és una cooperativa de serveis culturals, que en aquests moments porta la direcció artística del BAM, la sala de concerts VOL i el cicle Vespres de la UB.
Mentre que la sala Upload té una àmplia programació i promou festivals com Gambeat weekend, Barcelona Psych fest i el cicle de concerts a l’aire lliure Pícnic Beat.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…