Uriach es prepara per a la seva entrada a França, un objectiu que persegueix la companyia catalana des de fa anys. És el gran mercat que li queda pendent des que va començar la seva expansió per Europa amb l’objectiu de liderar el segment del natural consumer healthcare (NCHC), format per medicaments sense recepta, productes naturals i complements alimentaris.
La propietària de marques com Biodramina, Fisiocrem, Cistitus, Utabon i Aerored està buscant un soci financer que entrarà a l’accionariat, fins ara dominat completament per la cinquena generació de la família Uriach. Segons indica el seu conseller delegat, Oriol Segarra, el nou inversor passarà a tenir com a màxim entre un 20% i un 30% del capital, en funció del tamany de l’empresa que s’haurà d’adquirir per arribar al país veí. Esteve, una altra gran farmacèutica catalana, ha seguit la mateixa estratègia recentment, amb l’entrada al seu capital del fons inversor alemany Lubea.
L’operació a França es preveu que sigui la compra més gran que ha afrontat Uriach en els seus 185 anys d’història. S’espera que superi la incorporació de Sidroga l’any 2021, companyia amb una facturació de 60 milions d’euros i una plantilla de 150 treballadors, que li va permetre entrar a Alemanya, Àustria i Suïssa. Abans, la més important havia estat la de la italiana Laborest l’any 2015.
L’entrada d’un soci en l’accionariat suposarà fer un pas més en el procés de transformació que va començar la companyia fa més de deu anys, basat en l’enfocament estratègic en el segment NCHC, abandonant altres línies de negoci; la internacionalització, i la professionalització, incorporant a un conseller delegat extern i constituint un consell d’administració amb set membres, en el qual només tres són de la família Uriach. Aquesta etapa de canvi de rumb ha permès que l’empresa passi de facturar 30 milions d’euros només a Espanya quan va arribar Segarra a uns ingressos de 272 milions d’euros l’any 2022, amb presència en set països i distribució dels seus productes en 70. A més, Espanya ha passat a representar només el 25% dels ingressos, amb uns 70 milions d’euros l’any 2022.
L’expansió per Europa ha de servir per arribar a una facturació d’entre 350 i 400 milions d’euros de cara a 2025. A falta de la gran compra a França, a més d’altres operacions en els mercats on ja opera, Uriach preveu una facturació de 310 milions d’euros aquest 2023, un 15% més que l’any passat, un creixement a doble dígit que l’empresa fa 10 anys que manté. Així mateix, aquest exercici haurà deixat enrere els problemes de subministrament que la van perjudicar l’any 2022, deixant d’ingressar entre 4 i 5 milions d’euros.
Des que Uriach va vendre el seu negoci farmacèutic B2B i les seves fàbriques espanyoles a mitjans de 2021, amb l’objectiu de continuar enfocant-se en el segment del natural consumer healthcare, la companyia ha deixat de fabricar els seus productes i els encarrega a altres companyies. De fet, només té dues petites fàbriques a Alemanya lligades a la compra que va fer l’any 2021. Majoritàriament, els socis productius amb qui treballa estan situats a Espanya i Itàlia, i algun també es troba a Alemanya.