La demanda a la xarxa pública de punts de recàrrega a la ciutat, operada per B:SM, constata com la transició cap al cotxe elèctric va sumant adeptes a la capital catalana. Els usuaris s’han enfilat fins als 12.900, més del doble que fa un any, quan eren 5.400. “Aquestes xifres posen de manifest que l’ús del vehicle elèctric continua agafant força a Barcelona”, sosté el primer tinent d’alcalde i president de B:SM, Jaume Collboni.
Aquest increment s’ha vist acompanyat d’un rècord en el nombre total de recàrregues mensuals, superant per primera vegada les 8.100 de mitjana durant el primer semestre. En concret, entre gener i juny, la xarxa Endolla Barcelona ha registrat 48.800 recàrregues de vehicles elèctrics, amb un creixement del 48% respecte al mateix període de l’any passat, quan se’n van produir 33.000.
El consum registrat durant el primer semestre ha suposat el subministrament de 479.000 kWh, un 87% més que fa un any. El creixement s’ha produït principalment en el nombre i la durada de les càrregues de cotxes elèctrics que es produeixen als punts d’Endolla Barcelona que hi ha al carrer, amb un 50% més. Aquests carregadors estan pensats per a emergències, per atendre aquells conductors que necessiten omplir la bateria del vehicle mentre fan un trajecte, i són de càrrega ràpida, és a dir, en menys d’una hora ja es pot tornar a posar en marxa el cotxe.
Els carregadors que Endolla Barcelona instal·la a la via representen només el 25% de tota l’oferta, concentrada majoritàriament en els més de 40 pàrquings que B:SM té repartits per tota la ciutat. El consum als punts de recàrrega a aparcaments, que va ser gratuït fins al gener de l’any passat, ha crescut una mica menys durant aquest primer semestre, amb un increment del 42%. Aquest tipus de carregadors s’adreça principalment als barcelonins que volen tenir un cotxe elèctric, però no tenen on col·locar un punt de recàrrega a casa, sigui perquè no tenen un aparcament o deixen el cotxe al carrer. En aquests punts, es requereix més temps, generalment, tota la nit i, per això, tenen preus més competitius.
La xarxa d’electromobilitat de B:SM compta amb més de 650 carregadors públics instal·lats a la capital catalana, la xifra més alta en comparació amb altres ciutats espanyoles i equiparable amb les principals urbs europees. Entre els mesos de gener i juny, s’han instal·lat cinc nous punts de recàrrega al carrer i abans de finals d’any se’n posaran una cinquantena més en aparcaments de B:SM.
En aquest sentit, l’Ajuntament està executant un pla d’expansió dels carregadors públics, invertint 12 milions d’euros per ampliar-los. Fins ara, s’havien destinat cinc milions d’euros en el desenvolupament d’aquesta xarxa. La nova inversió permetrà que, abans de l’any 2024, s’arribi a uns 3.300 punts de càrrega. Concretament, se sumaran 400 carregadors nous, situant el total en els 1.000. Els 2.300 restants només es preinstal·laran, és a dir, es col·locarà el cablejat —la part més complicada—, però no el punt de càrrega. Fer-ho així permet guanyar flexibilitat mentre no s’acaba d’animar la demanda, tenint en compte que la tecnologia dels punts evoluciona ràpidament i quedarien obsolets sense haver-se arribat a utilitzar.