El 12 d’abril es va inaugurar Studio Di Stile, l’espai multidisciplinar de moda ubicat a Vic, que pretén ser un centre on desenvolupar formació, assessorament en moda per a professionals del sector, manejament de models i bloggers i showroom per a dissenyadors i creadors. Vicenç Mustarós i Meritxell Balmes són l’ànima d’aquest projecte, què pretén generar cultura de moda a nivell nacional i internacional i reinventar l’univers d’aquest sector.
El projecte Studio di Stile està encapçalat per un referent del sector: Vicenç Mustarós, director de la 080 Barcelona Fashion entre 2004 i 2008 i assessor de projectes a París o Anvers, entre d’altres. Studio Di Stile es basa en una formació especialitzada en moda, disseny i fashion consulting amb grans professionals de primer nivell nacional i internacional a partir d’una metodologia pròpia basada en la pràctica i l’experiència professional. Aquest projecte està enfocat a la creació de vincles amb escoles internacionals i el plantejament als seus alumnes d’un futur professional dins del sector de la moda. Parlem amb Meritxell Balmes per al The New Barcelona Post.
Què busqueu amb aquest projecte?
Studio di Stile neix per impulsar la cultura de la moda al nostre país. L’espai és multidisciplinar on hi ha diferents espais relacionats amb la moda. El que volem és captar talent, formar-lo i posicionar-lo en el mercat.
Per què decidiu implementar-lo a Vic?
És una decisió professional i personal important. Les grans ciutats estan saturades d’esdeveniments i actes, cosa que fa que moltes accions es banalitzin i passin desapercebudes, a part de ser més cares. Creiem que és més fàcil fomentar la creativitat des d’una ciutat més petita. Vic està ben comunicada, és una ciutat universitària. M’agradaria poder crear a Vic un ecosistema al voltant de la cultura de la moda.
Com es troben Vicenç Mustarós i Meritxell Balmes?
En el gastro-fashion que vam fer a Taradell, ens vam conèixer amb en Vicenç. Vam coincidir que faltava un coneixement real de la moda catalana. Sabíem que hi ha talent i creatius, però no els vèiem. Hi ha molt dissenyador emergent i creixent i ho tenen molt difícil, i nosaltres hem de ser la plataforma que els pugui ajudar a créixer i desenvolupar-se.
Parleu de formació…
Sí, som un centre de formació. Sense formació no hi ha talent. A Barcelona hi ha més escoles de moda que a París, que ja és curiós. Nosaltres fem uns cursos d’introducció a la moda, més assequibles. Al final del curs serem sincers i direm si tenen futur o no en el sector. A partir d’allà els reorientarem. Tot està orientat a captar talent.
I un cop es tingui aquest talent?
A partir de tenir-lo volem acompanyar-lo perquè tinguin el seu propi espai per dissenyar, per compartir compres de teixits i per compartir comercialització. Estem en uns moments de canvis profunds i s’ha de preparar la gent per afrontar aquests canvis.
Fareu difusió de gent que ja està treballant?
Sí, hi ha dissenyadors que ja funcionen i que tenen un difícil accés al mercat. Les botigues no arrisquen per la crisi i la gent no compra perquè no coneix la marca. Nosaltres tenim un espai expositiu al nostre local i periòdicament portarem algun artista que exposi el seu producte. Fem la tasca d’apropar a la gent dissenyadors que coneixen poc i obrir possibilitats als nostres creadors.
És difícil crear una col·lecció?
Moltíssim. És més costós que pintar un quadre o escriure un llibre. Quan veus els preus de les peces, t’adones que són justos. Ens movem en un món molt agressiu, per dues coses. Les grans cadenes de distribució que venen roba a uns preus on perceps que algú estan robant, i per l’altre costat pagues preus desorbitats per lluir una marca. Entremig hi ha la part creativa que és la que treballa més, ja que les cadenes copien el que fan els creadors i les grans marques fitxen aquests creadors. I la gent no té accés als creadors, ja que no els coneix. S’ha de fer el que sigui per transmetre aquest missatge, ja que he vist a perdre’s moltíssim talent per manca de recursos.
La gent sap què compra?
La gent no mira les etiquetes. Si veu on es fa el producte o de què està fet se n’adonarà de seguida. Menjar i vestir-nos és una cosa que hem de fer cada dia i la gent ha de saber què fer. Això passa per la formació i hem d’intentar que la cultura de la moda arribi al públic en general, així com la possibilitat de crear un ecosistema a la ciutat que es pugui convertir en un nucli on els creadors tinguessin la facilitat per tirar endavant els seus projectes.
Quins són els reptes més immediats?
Primordial, poder iniciar les classes, la formació. Aquest maig comencem les classes d’introducció al disseny de moda. Després fer exposicions, crear esdeveniments, captar professionals, rebre inputs de l’entorn.