L’auge del comerç electrònic i del sector de la logística, accelerat per la pandèmia, impacta també favorablement en totes aquelles empreses enfocades al desenvolupament de software per optimitzar els sistemes de repartiment, optimització de rutes i automatització de tots els processos que implica la distribució de mercaderies d’última milla. L’any 2018, quatre excompanys de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona (UPF) van fundar Vonzu Tech, una startup de software per al sector logístic que acaba de tancar una ronda de finançament d’1,5 milions d’euros.
Aquests recursos han estat aportats per Conexo Ventures, un fons de venture capital (capital llavor) creat per la gestora GED Capital, que presideix Enrique Centelles, un dels precursors del sector del capital risc a Espanya. Gràcies a aquesta injecció monetària, Vonzu preveu impulsar la seva estratègia de creixement, consolidant-se a Espanya i penetrant en el mercat portuguès, on ja ha establert una filial. El repte és obrir nous països el pròxim any i desenvolupar el seu negoci a Amèrica Central.
La logtech amb seu a Barcelona desenvoluparà també noves funcionalitats i millores en el seu programari al núvol per a empreses logístiques, que comercialitza com un software as a service (SaaS), és a dir, cobra als clients una quota o subscripció segons el volum d’ús de la plataforma. La seva tecnologia permet automatitzar els processos i millorar la capacitat de resposta tant dels operadors de repartiment com dels comerços, millorant la ràtio de lliuraments per hores i reduint els intents fallits.
L’empresa fundada i liderada per Mario Martínez-Jurado assegura haver experimentat “un creixement exponencial” en l’últim any gràcies a l’auge de la demanda online provocada per la pandèmia. La previsió és tancar 2021 amb una xifra de negoci d’un milió d’euros, quatre vegades més que l’any anterior. “L’entrada de Conexo avala la nostra missió: que Vonzu es converteixi en un estàndard tecnològic per a la gestió logística”, afirma Martínez-Jurado.
La clau del negoci de Vonzu és que connecta en un mateix ecosistema digital als comerços i als operadors de transport, el que es tradueix, segons la companyia, en una forta optimització de les despeses d’enviament, que es poden reduir en un 15%. La startup assegura que uns 750 repartidors ja utilitzen la seva tecnologia, amb 10.000 enviaments al dia o 800 operacions cada hora.
L’entrada de Conexo Ventures és la tercera ronda de finançament executada per Vonzu, que ha aixecat prop de dos milions d’euros en els seus tres anys de funcionament. La companyia, que ha creat ja més de 20 llocs de treball, va captar 192.000 euros el 2020, en una ronda liderada pel fons suís Pinto Ventures i l’European Institute of Innovation and Technology (EIT).
Entre els seus clients figuren empreses com Leroy Merlin, Geever (participada pel grup d’aparcaments Saba), Method Advanced i Acciona Mobility.