L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha posat en marxa un servei de motos elèctriques d’ús compartit que arribarà a vuit municipis, connectant-los entre ells i superant les fronteres de la capital catalana, a diferència del que ha passat amb el Bicing metropolità.
El nou servei de motosharing s’ha regulat a partir de llicències metropolitanes atorgades a diferents companyies via concurs públic, com també es va fer a Barcelona fa anys com a resposta al caos que es va viure amb l’arribada de múltiples operadors que van abarrotar els carrers sense cap coordinació. Amb les motos metropolitanes, s’estendrà l’oferta que hi havia fins ara a la ciutat, responent a la demanda lògica de poder arribar més enllà, ja sigui per anar a la feina i la universitat o per tornar a casa.
Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Just Desvern, Badalona, Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià de Besòs seran les primeres a incorporar aquestes motos elèctriques compartides, amb la previsió de comptar amb gairebé 10.000 vehicles d’aquí a finals d’any. S’aparcaran a l’espai públic, complint amb totes les ordenances municipals, que inclouen zones amb restriccions i altres de prohibides. “La fórmula ideal és que es vagin sumant més municipis perquè el projecte tingui sentit i es garanteixi el seu èxit”, assenyala el vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Carles Cordón.
La convocatòria impulsada per l’AMB ha donat llicències a cinc operadores, algunes d’elles ja conegudes a la capital catalana. Les empreses, amb unes 2.000 motos cadascuna, són Hori Rides, Yego Urban Mobility, Cooltra, Go Sharing, BV i Acciona Mobility. A partir del dimecres, les companyies tindran 40 dies per desplegar el servei. Cadascuna tindrà la seva pròpia app i les seves pròpies tarifes, també aniran amb motos i cascos de colors diferents, tot i que totes elles quedaran incloses en les aplicacions AMB Mobilitat i SMOU, i portaran el logo del nou motosharing metropolità.
Les llicències tenen una vigència de dos anys, prorrogables per un període màxim de dos anys més. Cada empresa haurà de pagar una taxa anual de 45 euros per vehicle per la gestió de la llicència, així com les taxes corresponents per l’ús de l’espai públic. Segons la resposta dels usuaris, l’AMB, encarregada de regular l’ús i la preservació de l’espai públic, anirà revisant el nombre de vehicles associats a cada llicència. Es garantirà un mínim de vehicles a cada municipi, per assegurar la cobertura del servei i evitar que quedin zones sense atendre, com va passar a la capital catalana, on es va arrencar amb 7.000 llicències i ara només n’hi ha 2.000 perquè les empreses van anar desistint, ja que no els hi sortien els números.