Waynabox va vendre el seu primer viatge sorpresa l’any 2015, amb destinació a Brussel·les. No era la idea original que havia perseguit l’empresa, nascuda amb l’objectiu de comercialitzar els bitllets d’avió no venuts per les companyies en l’últim moment, segons explica el seu conseller delegat Jordi Agustí. Es van adonar que era molt difícil fer-ho perquè havien d’anar tancant acords individuals amb les aerolínies i van veure que el més important no era quan es compraven els vols sinó que el client no sabia on anava fins poc abans de marxar. Així que l’estratègia passava per no dir la destinació fins 48 hores abans, oferint escapades a capitals europees amb vol i hotel inclosos.
Menys de deu anys més tard, la companyia amb seu a Barcelona està vivint un any de rècord després de superar el sotrac que va suposar la pandèmia per al turisme. Waynabox preveu ingressar 10 milions d’euros aquest 2023, xifra que duplica l’aconseguida l’any 2019. Agustí assenyala que els resultats s’expliquen per la pujada de preus que està aplicant el sector des de fa mesos, amb hotels i vols entre un 30% i un 40% més cars, i per les xifres històriques de viatgers que s’estan registrant a nivell global. En aquest sentit, l’empresa també batrà el seu rècord de viatgers, arribant als 90.000 enfront dels 65.000 de 2019.
El que encara no s’ha recuperat han estat els beneficis. L’empresa va cobrir costos per primera vegada el 2019, però un any després va venir la covid i va fer passos enrere. Aquest 2023, està destinant part del pressupost a continuar creixent i tampoc arribarà a la rendibilitat. Segons Agustí, no estan massa lluny i esperen tornar-ho a fer l’any que ve.
El que serà el millor exercici de Waynabox coincideix amb l’adquisició per part d’Atresmedia el mes de març. L’entrada del grup audiovisual com a soci majoritari ha de servir per reforçar la posició de l’empresa a Espanya, arribant a més públic, però també a la resta d’Europa, accedint a nous mercats. La companyia turística no comunica la inversió que ha executat Atresmedia en els últims mesos, però indica que s’ha materialitzat a través de campanyes publicitàries i proporcionant recursos econòmics. Abans de la compra per part del grup, la companyia havia aixecat 2,5 milions d’euros en rondes.
Espanya, Itàlia, França i Portugal són els països on opera actualment l’empresa i ara espera expandir-se al nord d’Europa. Altres projectes damunt de la taula són automatitzar la tecnologia darrere del procés de reserva i millorar l’experiència de viatge, amb recomanacions més precises i personalitzades, així com una millor atenció sobre el terreny per no deixar penjats als viatgers quan alguna cosa falla com a vegades passa.
Waynabox no preveu grans contractacions per afrontar aquesta nova etapa. Actualment, la plantilla està formada per 17 treballadors situats en un coworking de Plaça Reial. Segons Agustí, com a molt, creixeran fins als 20-22 empleats. La clau, remarca, consisteix a optimitzar tot el que es pugui la tecnologia perquè els empleats es puguin dedicar a tractar amb els clients. És per això que buscaran perfils que parlin els idiomes dels països on volen entrar, la qual cosa no els preocupa gaire perquè “des de Barcelona és fàcil captar talent per a Europa”.
Waynabox no preveu grans contractacions per afrontar aquesta nova etapa després de la compra per part d’Atresmedia
L’empresa ofereix uns 50 destins, tant a Espanya com a la resta d’Europa. Els preus van des dels 150 als 300 euros per persona, segons l’època de l’any. A Espanya, existeixen també les opcions d’anar amb tren o de fer un roadtrip, amb cotxe propi o llogat. S’ha aparcat la de fer-ho amb furgoneta, sorgida amb la pandèmia, després de veure que no hi ha molts proveïdors i que estan més pensats per al visitant internacional que les utilitza durant més d’un cap de setmana.
En el curt termini, no contemplen sortir del continent, com feien abans de la covid amb destinació als Estats Units, ara massa car. Descartats els EUA, estan analitzant si incorporen a la seva oferta Canadà o algun país de Centreamèrica.