L’artesania catalana ja està fent els primers passos per integrar-se a la cadena de valor de la indústria local. Ho està fent de la mà del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM), un organisme dependent de la Conselleria d’Empresa i Treball de la Generalitat. El punt de partida es va produir a Barcelona el 10 d’octubre passat, en el marc de Crafts2B, una trobada entre una vintena d’empreses i una altra d’artesans per fomentar col·laboracions entre tots dos col·lectius. Des de llavors ja s’han produït contactes i acords entre les dues parts.
Aquesta primera edició de Crafts2B, que va tenir lloc a l’espai Roca Barcelona Gallery, a Les Corts, va ser concebuda com una prova pilot amb la voluntat que tingui continuïtat i que serveixi, principalment, com a plataforma per als artesans. Es tracta de professionals amb gran talent i uns productes molt potents, però als quals, excepte algunes excepcions, en general els manca musculatura per a una estratègia comercial. Per cobrir aquesta carència, ha nascut Crafts2B.
La relació entre la indústria local i els artesans ha estat un terreny fins ara poc explorat en la recerca d’oportunitats de negoci, tot i que poden ser molt complementaris, encara que funcionin de manera molt diferent. A la trobada de Barcelona van participar les empreses Tous, Bagués Masriera, Roca, Hispano Suiza, Lladró, Castanyer, Munic, Sastreria Gimeno Chollet, Clúster Leather, Noumena Group, Marina Barcelona 92, Kave Home, Sullà Studio, Nani Marquina, Aina Barcelona, Petit Comitè, Joidart i Blanca Jewels.
Es tracta de firmes que cada cop més aposten per la personalització dels seus productes, amb l’objectiu de combinar les estratègies d’internacionalització i identitat, un vincle que poden trobar amb els professionals de l’artesania. Entre els membres d’aquest col·lectiu, van participar a Crafs2B Luesma&Vega, Cumella, Trinitat Contreres, VSB Barcelona, Cerabella, Font Design Grup, ELIURPI, Nquart, Fèlix Lozal, Mosaics Martí, Taller Mosaics Artistics, Estudi Ribaudí, Museu Lolí Paperer, Grangel Produccions, BCN3D, ALTED, Tressera Collection, Conquilla Blanch, Rosa Cortiella, Hachazuela, Nutopia i 40 Plumas.
La sostenibilitat mediambiental és un altre aspecte que adquireix una dimensió d’interès per part de les empreses, preocupades per donar resposta a uns clients que cada cop valoren més la qualitat i l’estètica dels productes i que de forma creixent estan conscienciats també en la lluita contra el canvi climàtic. En aquest sentit, els artesans poden contribuir a la cadena de valor del producte, ja sigui a la confecció d’alguns dels seus components i fins i tot al packaging. Es tracta de donar importància al quilòmetre zero, depenent cada vegada menys de la producció procedent d’altres països —habitualment asiàtics— i que això es tradueixi en la reducció de transport i emissions contaminants.
Segons fonts del CCAM, el Crafsts2B ja està donant els seus primers fruits, i en aquests mesos ja s’han produït diverses trobades entre industrials i empreses artesanes, en la recerca d’intercanvi de coneixement i generació de sinergies en àmbits com la moda, complements, el moble i la tecnologia. També a sectors com la nàutica, l’automoció, el paisatgisme i l’interiorisme.
Tot i que la majoria d’empreses s’estimen més guardar discreció, Lladró i Tous són algunes de les que ja han iniciat contactes amb alguns dels artesans que van conèixer a Crafts2B. Des del CCAM, confien que aquest esdeveniment es consolidi com a espai d’intercanvi i plataforma perquè l’artesanat es relacioni amb el mercat i que aquest col·lectiu i la indústria s’enriqueixin mútuament.