El sector de l’alimentació s’ha demostrat un dels més resilients en temps de pandèmia i encara que sigui un segment de negoci dels considerats tradicionals es troba en plena ebullició. A les innovacions i adaptacions a les noves apetències dels consumidors que de forma permanent ja realitzen les empreses del sector, se sumen noves tendències transformadores com el repte de la sostenibilitat i el malbaratament, la digitalització, el comerç electrònic, l’aposta pels productes saludables, de producció ecològica, de proximitat o l’auge de la proteïna vegetal i substituts de la carn.
En aquest context té més importància que mai controlar tota la cadena de valor, és a dir, fomentar el desenvolupament de models de negoci verticals que controlin tot el procés de producció, des de la granja al plat. Això requereix que les empreses del sector, fonamentalment pimes, liderin aquests processos, s’aliïn o es fusionin entre elles per ser més competitives, internacionalitzar-se i adaptar-se a tots els canvis socials i de mercat que s’estan produint.
Per facilitar aquests processos de concentració entre empreses amb fort potencial de creixement, s’ha constituït a Barcelona Workerbee Capital, una nova societat de capital risc (SCR) que preveu invertir 50 milions d’euros en pimes del sector de l’alimentació i la salut. L’objectiu és crear cinc verticals en els pròxims anys en aquests dos àmbits mitjançant l’adquisició d’empreses sanejades, amb models de negoci sòlids i provats en determinats ninxos de mercat que siguin escalables i amb potencial per internacionalitzar-se.
Darrere d’aquesta iniciativa hi ha dos exdirectius del grup Bidfood Iberia, companyia de distribució d’aliments pel sector de l’hostaleria que és fruit, precisament, d’un exitós procés de concentració d’empreses que es va construir sobre la base de l’antiga Guzmán Gastronomía. Es tracta de Jordi Franch —que era el director general de Bidfood— i de Jesús Saiz, que van deixar l’empresa el passat mes de juliol per emprendre una nova etapa com a inversors.
Franch acumula una dilatada experiència en el sector de l’alimentació, ja que abans de liderar Bidfood havia treballat als cellers Torres i al grup GBfood (Gallina Blanca). Per la seva part, Saiz és un expert en fusions i adquisicions i prèviament a Bidfood havia treballat al grup inversor Miura que va ser el fons que va comprar i fer créixer Guzmán, fins a la venda de l’empresa al grup sudafricà Bidcorp amb abundoses plusvàlues.
“Creiem que la nostra experiència en alimentació i en capital risc pot aportar molt valor a les pimes que volen fer el salt i que no només busquen capital, sinó un soci que els ofereixi una gestió activa, propera i que els acompanyi en el procés de creixement”, explica Jordi Franch, soci fundador i codirector de Workerbee en una entrevista amb el The New Barcelona Post.
La nostra experiència en alimentació i en capital risc pot aportar molt valor a les pimes que volen fer el salt
Segons Franch, el nom que han triat per la societat fa referència a la tenacitat de les abelles obreres, en un símil amb aquesta gestió activa que volen oferir i aquest acompanyament al llarg de tot el cicle de vida de les empreses.
L’objectiu és invertir en els pròxims cinc anys deu milions d’euros en cadascun dels cinc verticals que es volen desenvolupar en el mercat de l’alimentació i la salut i benestar, és a dir, es tracta d’un pressupost que es repartirà entre diferents empreses que es fusionaran per crear un operador més gran en un determinat ninxo de mercat. La idea és entrar en el capital de companyies líders “amb un valor afegit distintiu” que facturin entre 10 milions i 50 milions d’euros i que tinguin un ebitda d’entre 1 milió i 2,5 milions. Segons Franch, aquest segment d’empreses “està poc atès”, ja que habitualment no és objecte d’atenció per part dels grans fons, centrats en invertir en companyies de major dimensió.
Inscripció a la CNMV
Workerbee es troba ara en fase d’obtenir l’autorització que necessiten per operar les societats de capital risc per part de la Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV). En paral·lel, els dos socis mantenen converses amb múltiples inversors —de perfil empresarial i grups familiars— interessats a formar part de la societat. El repte és aixecar un capital de 50 milions d’euros, dels quals ara ja en tenen una bona part. “Calculem que a la tardor haurem cobert el 60% del fons i que executarem la primera adquisició abans de finalitzar l’any“, avança Franch.
Workerbee, que ja té sobre la taula múltiples operacions, estudiarà en cada cas el tipus de transacció, tot i que l’aposta és per prendre participacions majoritàries en el capital de les empreses en les quals inverteixi. La SCR, però, prioritzarà que els fundadors d’aquestes companyies els acompanyin i es quedin al capital amb una participació minoritària que amb els anys pot acabar tenint més valor que quan tenien la propietat del 100% de la societat. “Ens agrada conèixer i compartir el projecte amb els propietaris; la nostra filosofia d’inversió és molt artesanal”, destaca Franch.
Franch i Saiz crearan un consell assessor integrat per tres persones; una d’elles serà Ernest Quingles, vicepresident d’Epson a Europa i vicepresident de Foment del Treball.
Abans de crear Workerbee, els dos socis van fer una prova de concepte per validar el seu model. En aliança amb Josep Font —expropietari del 50% de Bon Preu—, el passat mes de desembre van comprar els restaurants de menjar japonès Monster Sushi i Robata i van crear Umai Group, societat que ara impulsarà un pla de creixement per aquestes marques. The Umai Group no formarà part de la cartera de participades de Workerbee, ja que és un projecte previ.