El front marítim fa temps que treballa per ser més accessible per als barcelonins, trencant la barrera que el separa de la ciutat. El World Trade Center (WTC) Barcelona també ho vol fer, actualitzant els seus espais públics i fent-los més atractius per a les persones alienes a aquest parc empresarial, que acull una quarantena d’empreses i 2.800 treballadors.
El centre de negocis invertirà deu milions d’euros en els propers anys en reformar les seves instal·lacions, destinant bona part dels recursos a obrir-se a la capital catalana i convertir-se en un lloc on tothom pugui anar-hi a passejar. La plaça de 2.500 metres quadrats i les terrasses es modernitzaran per ser més amables, acollidores i verdes, explica el responsable tècnic del World Trade Center Barcelona, Massimo D’Alessio, incidint de retruc en l’atractiu que ofereixen per a les companyies que hi ha instal·lades. Aquesta obertura ja es fa en ocasions puntuals, com per Sant Jordi o Nadal, amb la instal·lació d’una pista de gel o un bosc d’avets, però ara es vol fer un pas endavant.
Al voltant d’uns set milions d’euros es dedicaran a aquesta renovació de l’àrea exterior del World Trade Center, que encara s’ha d’acabar de definir, tant el contingut com el calendari de les obres. La direcció treballa amb l’any 2023 com a data màxima, però la intenció és tenir-ho enllestit abans.
Tot això està en línia amb la transformació que també està fent el Port de Barcelona, principal propietari del complex d’oficines, amb l’organització de la infraestructura. La institució va arribar a un acord amb l’Ajuntament de Barcelona l’any 2018 per allunyar els creuers i els ferris el màxim possible de la ciutat, desplaçant-los fins al Moll Adossat. En el cas del World Trade Center, això afecta la Terminal Nord i la Sud.
Millora dels serveis a les companyies
A banda de l’actualització dels espais públics, la reforma del World Trade Center inclou incorporar nous serveis per a les companyies que acull en els seus 130.000 metres quadrats. Aquestes obres ja han començat i s’espera que estiguin acabades en sis mesos.
Amb un pressupost de 2,5 milions d’euros, el centre de negocis renovarà el seu sistema d’enllumenat i climatització, i ubicarà una pop store pensada per a comerços locals que abordin la sostenibilitat, contribuint també a obrir-se a la ciutat. Mentre durin les obres, aquest espai es destinarà a informar a possibles interessats a instal·lar-se al World Trade Center de la renovació que es durà a terme fins al 2023.
Les obres per oferir nous serveis a les empreses del World Trade Center ja han començat i s’espera que estiguin acabades en sis mesos
Aquesta primera fase de la transformació del complex també inclourà instal·lar nous aparcaments i ampliar el gimnàs. En concret, es crearà un aparcament de bicicletes subterrani, amb 200 places, 20 de les quals inclourà la recàrrega elèctrica, on també hi haurà serveis de neteja i manteniment de bicicletes, i a prop de l’entrada de l’edifici s’ubicarà un aparcament per a patinets i bicicletes plegables, amb 73 i 48 taquilles, respectivament. Així mateix, es construirà un nou espai per a activitats d’esport intensives, ball i de cos i ment al gimnàs. El gimnàs també incorporarà una nova zona de dutxes i vestuaris.
Per últim, se sumarà un espai que ha de servir com a punt de trobada per als gairebé 3.000 treballadors que hi ha al centre de negocis. Segons indica la responsable de Màrqueting del World Trade Center, Judith Llorente, la sala We take care s’ha ideat com un lloc on poder anar a descansar, mantenir una reunió o fer una videotrucada. També es convertirà en la seu de les activitats que s’organitzen per als empleats, com tallers, xerrades o exposicions. “Servirà per fer del World Trade Center no només un espai on anar a treballar, sinó on formar part d’una comunitat”, remarca Llorente, objectiu al qual també contribueix el gimnàs, agrega el responsable de Propietat, Francesc Muncunill.
Tots aquests serveis s’afegiran als que ja s’ofereixen actualment al World Trade Center, com una zona per a congressos, sales de reunions, restaurants, sucursals bancàries, una farmàcia i l’aparcament que hi ha a l’edifici. Un total de 45 empreses estan instal·lades en aquest complex, la majoria internacionals. Entre elles, es troben Accord Healthcare i Teleperformance. També acull les oficines de l’Autoritat Portuària de Barcelona, que controla el 77% de la propietat, juntament amb FCC, que en té el 33%.
Impacte de la pandèmia
Els nous serveis responen a les demandes dels treballadors del parc empresarial, recollides a través d’enquestes i incorporades en un pla de negoci que es va definir a finals de l’any 2019. Amb la pandèmia, exposa D’Alessio, les necessitats dels empleats s’han mantingut i, fins i tot, s’ha reforçat la necessitat de crear més comunitat entre ells. El coronavirus sí que ha suposat incorporar un sistema de control d’intel·ligència a les instal·lacions, que servirà per a qüestions com regular l’aforament i saber quantes vegades s’han netejat els espais.