El complex del World Trade Center (WTC) s’erigeix a un extrem del Port Vell com una mola de formigó que recorda a un gran vaixell atracat. Des de fora, la seva estructura pot generar a qui passeja la sensació de trobar-se davant una fortalesa inaccessible sobre el mar; des de dins, resulta fàcil oblidar que s’està a tocar de l’aigua, ja que l’oculten els propis edificis del complex. I és que la pròpia estructura del WTC, aixecat fa 25 anys, amaga el moll que l’alberga i els vaixells que l’envolten, cosa que ara es vol revertir.
Dissenyat per Pei Cobb Freed, el complex està format per quatre edificis de deu pisos distribuïts de tal manera que generen una gran plaça central que acaba de ser reformada, dins d’un projecte de deu milions d’euros que ha inclòs també millores a les terrasses i els vestíbuls dels edificis, entre altres espais. La reforma ha coincidit amb la commemoració del quart de segle del WTC, que ara vol encetar una nova etapa en la qual vol obrir escletxes per deixar que el mar entri en el complex. Tot i que el projecte no està definit, ho farà previsiblement eixamplant els sis passadissos que ara desemboquen al mar i que estan tancats, i replantejant els accessos als edificis, com ha detallat el director general del WTC, Carles Anglada, que ha plantejat la possibilitat d’eliminar estructures, sobretot de vidre, que obstrueixen la visió de la mar des de la plaça central.
La reconnexió del WTC amb el mar que l’envolta formarà part d’una transformació de futur del complex, que començarà a albirar-se amb l’obertura dels molls que el circumval·len com a indret de passeig, amb la voluntat de transformar el Moll de Barcelona en un espai ciutadà. “D’aquesta manera, aquest complex començarà a mirar cap a la mar, quan ara està dissenyat per a mirar cap a l’interior”, ha destacat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. Els molls, ara ocupats en part per l’equip neozelandès de la Copa de l’Amèrica, són actualment inaccessibles per a la ciutadania, la qual cosa contribueixen a projectar un caràcter hermètic del WTC i del Moll de Barcelona.
Les actuacions per obrir els molls que envolten el WTC a la ciutadania agafarn forma una vegada acabi la Copa de l’Amèrica i quan es tanqui l’any 2026 la terminal de creuers Barcelona Sud del Moll de Barcelona, l’última peça per a culminar el trasllat de creuers a molls allunyats de la ciutat, que suposarà una inversió total de més de 270 milions d’euros. Amb els 14.000 metres quadrats dels molls que s’obriran als ciutadans, “Barcelona es fa una mica més gran”, ha proclamat Anglada.
Aquesta obertura a la ciutat i al mar s’emmarca en el pla estratègic tant del Port Vell com del propi World Trade Center. Participat en un 76% pel Port de Barcelona i en un 24% de l’empresa FCC, el WTC s’ha marcat aquests objectius coincidint amb els seus 25 anys d’activitat com a centre de negocis, en el qual treballen 3.500 persones en els seus 130.000 metres quadrats, que compten amb una ocupació del 93% de les seves oficines.
Un “veritable” hub empresarial
A més d’aquest objectiu d’obrir-se al mar i a la ciutadania, el pla estratègic a cinc anys del WTC fixa dos objectius principals per a l’empresa a cinc anys: convertir-ho en un “veritable hub empresarial” de referència especialment en economia blava, en el qual les empreses estableixin sinergies i contactes entre elles, i donar-li més pes dins del port, “transcendint el propi complex”, segons el director general del WTC.
El primer pas en aquesta direcció es donarà en els tinglados de Sant Bertran, i és que el WTC serà qui gestionarà el futur hub d’economia blava que acollirà l’espai, en el qual s’invertiran 50 milions d’euros amb la previsió que estigui en ple funcionament en 2028.
Assumir la gestió del Blue Tech Port serà la primera peça de la nova fase del WTC, que es convertirà en un instrument del port per a la gestió d’actius immobiliaris, incloses oficines però també espais com aparcaments. “Tenim identificat un conjunt ampli de projectes que podrien ser de la seva gestió”, ha destacat Salvadó, que ha detallat que s’analitzarà cas per cas per a determinar si passen a dependre del WTC. Així, es transformarà en un “prestador de serveis de l’Autoritat Portuària de Barcelona”, una nova fase que obre el WTC, amb l’acord del port i d’FCC, que van aprovar per unanimitat el nou pla estratègic que fixa l’horitzó i rumb de l’empresa, que per ara no especifica inversió ni pressupost.
El full de ruta del Port Vell i la del WTC confluiran en un futur en el qual el complex aspira a convertir-se en un indret que atregui no sols a empreses i als seus treballadors, sinó també a ciutadans. I aspira a fer-ho amb el mar com a escenari, i no ocult entre bastidors, com ha ocorregut aquests 25 anys. Ara, com ha proclamat Salvadó, “durant els pròxims 25 convertirem el WTC en un projecte molt més potent i rellevant per a Barcelona”.