Acaba pràcticament d’iniciar el seu camí, però Yumminn ja ha rebut dos premis en haver estat identificada pels experts del sector de l’hostaleria com una empresa emergent amb potencial per revolucionar el pagament dels comptes dels restaurants. No es tracta d’una aplicació mòbil que cal descarregar, però sí d’un sistema que permet revisar i pagar des del telèfon el compte en qüestió de segons, sense haver d’esperar que el cambrer ens el porti. A més de reduir la càrrega de treball dels cambrers o evitar haver de fer cua a la caixa, aquesta metodologia compta amb altres grans avantatges: incentiva les propines i permet dividir i gestionar de forma automatitzada el pagament en el cas que els comensals vulguin pagar d’un a un, evitant els embolics habituals que es produeixen en aquestes situacions.
L’artífex d’aquesta espècie de Bizum per a l’hostaleria és Christian Campillo, un executiu barceloní que fins ara havia desenvolupat la seva carrera al sector del luxe, al qual ha estat vinculat quinze anys com a directiu de L’Oréal. Campillo, llicenciat i MBA per Esade, va treballar per al conglomerat francès de la cosmètica i perfumeria a Miami, a la unitat de travel retail, és a dir, al canal de vendes a aeroports. Posteriorment, va ser expatriat al Brasil, on estava al capdavant de vuit departaments de L’Oréal al país, amb 180 empleats a càrrec seu.
Va ser al Brasil on Campillo es va adonar de l’oportunitat de transformar algunes dinàmiques del sector de la restauració que veia poc eficients i gens satisfactòries per als usuaris. Després de treballar simultàniament a L’Oréal en la concepció de la seva idea de negoci, finalment es va tirar a la piscina: va deixar el seu càrrec i la seva carrera a la multinacional per traslladar-se a Barcelona, on va crear Yumminn amb quatre socis més i amb el suport de l’acceleradora Oryon Universal, liderada per Victor Giné.
El 2021, Yumminn va llançar una plataforma que a més de permetre el pagament del compte, estava molt centrada en la digitalització de les cartes dels restaurants, una necessitat que s’havia generalitzat a conseqüència de la pandèmia. La seva estratègia als seus inicis era que Yumminn servís també per triar i demanar els plats, de manera que des de la taula del restaurant l’ordre arribava directament a la cuina, reduint a la mínima expressió el rol del cambrer. Es van adonar, però, que aquesta proposta de valor era poc acceptada i valorada pels professionals de l’hostaleria, per la qual cosa Yumminn va pivotar ràpidament per centrar-se exclusivament a ser una plataforma per simplificar els pagaments i fidelitzar la clientela.
Amb aquest nou model, a finals del 2021, Yumminn va aixecar una ronda pre-llavor de 420.000 euros, amb el suport d’Enisa, d’Oryon Universal, de diversos business angels del sector i d’Antai Venture Builder, la factoria de startups liderada per Miguel Vicente i Gerard Olivé. Segons Campillo, després de l’estiu Yumminn posarà en marxa una ronda de capital llavor, per un import encara no definit, que permetrà escalar el sistema.
A finals del 2021, Yumminn va aixecar una ronda pre-llavor de 420.000 euros, amb el suport d’Enisa, Oryon Universal, diversos business angels i Antai Venture Builder
De fet, la companyia amb seu al 22@ es troba en plena fase d’acceleració i està contractant comercials per estendre’s a la resta d’Espanya, començant per Navarra, València, el País Basc i Andalusia. Actualment, Yumminn dóna feina a quinze persones, ben aviat en seran vint i a finals de juny l’equip s’haurà incrementat a trenta col·laboradors. L’objectiu és iniciar la internacionalització el segon semestre de l’any, per la qual cosa ja estan analitzant diversos països.
“Avui el 80% dels pagaments als restaurants ja són amb targeta; en dos anys estic convençut que a tots els restaurants es pagarà a través de sistemes com el desenvolupat per Yumminn perquè ajuden els restaurants a millorar el seu servei i incrementen la satisfacció del comensal”, explica Campillo, que acaba de participar per primera vegada al saló Alimentaria & Hostelco amb un estand propi.
Segons Campillo, amb l’ús generalitzat de la targeta cada vegada són menys les persones que deixen propines. “Yumminn permet digitalitzar les propines, ja que abans de formalitzar el pagament preguntem si vols donar una quantitat per als cambrers, element que permet incrementar en un 55% les propines del restaurant, amb el consegüent augment de la motivació del personal”, assegura.
Per accedir a Yumminn i pagar el compte en 13 segons només cal escanejar un codi QR dibuixat a la taula. La plataforma s’integra al sistema de gestió del restaurant, per la qual cosa immediatament pots veure el compte, decidir si el pagues tot o només una part, deixar o no propina i pagar amb una targeta de crèdit instal·lada al mateix mòbil o amb els sistemes Apple Pay i Google Pay. Yumminn, que no és una entitat de crèdit, gestiona la transacció a través de la plataforma de pagaments Adyen, que és qui realment cobra i, en el termini d’un o dos dies, paga els diners al compte de l’establiment.
Per cada pagament realitzat a través de Yumminn el restaurant ha de pagar una comissió del 0,9%, un import superior a l’actual sistema de cobrament amb els datàfons bancaris. “El fee és més alt, però simplifiquem la gestió del restaurant, que s’estalvia els datàfons físics i estar pendent de si tenen bateria, tinta o paper. Però el gran avantatge és la facilitat i la rapidesa amb què es poden saldar els comptes i el fet que als cambrers se’ls allibera de la tediosa tasca d’anar a buscar el compte i cobrar a cada taula, poden dedicar aquest temps a millorar el servei de la sala i a recomanar millor alguns plats o suggeriments de la carta, fet que incrementa el tiquet mitjà per taula”, argumenta Campillo.
Yumminn ha sigut un dels guanyadors de la segona edició de l’Horeca Challenge —que impulsen Mediapro, Damm, Família Torres i PepsiCo— i ha estat proclamada millor startup a la recent edició del Fòrum Gastronòmic de Girona. A més de ser un mètode de pagament també vol operar com una eina de fidelització per als establiments, oferint descomptes (cashback) en funció de la despesa realitzada per a les properes visites al restaurant.